“Ik ben Constance Zijderhand-Abelsma en ik maak me sterk voor het welbevinden van (hoog)begaafde kinderen en jongeren. Hoogbegaafdheid heeft al jaren mijn grote belangstelling.”

Constance Zijderhand-Abelsma

Mijn naam is Constance Zijderhand-Abelsma en ik maak me sterk voor het welbevinden van (hoog)begaafde kinderen en jongeren. Het onderwerp hoogbegaafdheid heeft al jaren mijn grote belangstelling.

Zo’n vijftien jaar geleden hield ik me als onderwijsadviseur al bezig met het thema hoogbegaafdheid. Het onderwerp is me pas écht persoonlijk gaan raken toen ik veel kenmerken hiervan bij mijn eigen basisschoolkinderen ging herkennen. Ze leken me best slim te zijn, maar toch liepen ze op allerlei manieren vast binnen het onderwijs. De ene zat meer op de gang dan in het lokaal en de ander zei over zichzelf op 6-jarige leeftijd: ‘ ik ben het domste kindje van de klas’. Aan het eind van groep 3 werden beiden getest en bleken ze hoogbegaafd te zijn. Het was frustrerend om te merken dat dit niet herkend was op school en dat ze vervolgens geen passend onderwijs hadden gekregen. Ook voelden wij ons als ouders niet altijd serieus genomen. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat wij als ouders ervoor gekozen hebben ze in te schrijven op een speciale ‘hoogbegaafdenschool’.

Hierna zijn ze enorm opgebloeid. Dit had zeker niet alleen te maken met het feit dat ze hier onderwijs op maat kregen met minder herhaling, genoeg uitdaging en aandacht voor het zogenaamde ‘leren leren’, maar vooral met het feit dat er op deze school veel aandacht was voor hun anders-zijn. Deze kinderen leven, denken en voelen vaak heel intens. Zo kunnen ze bijvoorbeeld heel slecht tegen onrecht: ‘beloofd is beloofd’! Een speelafspraakje dat op het laatste moment wordt afgezegd kan voor veel verdriet en frustratie zorgen. Ze willen heel graag zelf bepalen wat ze gaan doen of willen daar in ieder geval iets over te zeggen hebben. Ook willen ze dingen vaak in één keer perfect doen of kunnen. Onze jongste zat bijvoorbeeld op pianoles en vond dat ze elk nieuw stukje onmiddellijk foutloos moest kunnen spelen. Ze gunde zichzelf daardoor niet de tijd om te oefenen.

De overstap naar de nieuwe school zorgde er niet meteen voor dat alle problemen opgelost waren, maar zal snel zagen we onze kinderen opbloeien. Ze kwamen bijvoorbeeld veel beter gehumeurd thuis en maakten een ontspannener indruk. Hierdoor hebben ze de basisschool met succes af kunnen ronden en konden ze daarna doorstromen maar voortgezet onderwijs op het juiste niveau.

Dit wilde ik voor andere kinderen ook en daarom ben ik de studie tot ECHA-specialist hoogbegaafdheid aan het Centrum voor Begaafdheids Onderzoek van de Radboud Universiteit gaan volgen. Enige jaren geleden heb ik mijn eigen begeleidingspraktijk voor hoogbegaafde kinderen opgezet. Hier begeleid ik kinderen vanaf peuter- tot en met start middelbare schoolleeftijd in nauwe samenwerking met hun ouders en leerkrachten. Samen met hen werk ik aan haalbare doelen. Hierbij vind ik het heel prettig om creatief en praktisch met kinderen bezig te zijn.

Als je me zou kennen zou je weten dat ik een ‘no-nonsense-type’ ben. Ik houd niet van eindeloos overleggen, maar ga graag voortvarend aan de slag aan de hand van duidelijke begeleidingsdoelen. Ik houd de lijntjes graag kort en vind het heerlijk om met kinderen te werken. Wat mij als persoon vooral kenmerkt is dat ik praktisch ben ingesteld. Mijn vrienden en familie kenmerken me als vriendelijk, vrij direct en soms wat impulsief.

Ik zie hoogbegaafdheid van kinderen als een kans en zeker niet als een probleem. Het is van groot belang dat een ontwikkelingsvoorsprong c.q. hoogbegaafdheid al op jonge leeftijd bij een kind wordt opgemerkt, zodat gerichte begeleiding thuis en op school mogelijk is. Dit kan heel veel problemen voorkomen en ervoor zorgen dat ook deze kinderen op kunnen groeien tot gelukkige, goed functionerende volwassenen.